آيا مي دانيد از هر سه الي چهار نفر در دنيا يک نفر به تنبلي چشم مبتلا است ****** آيا مي دانيد بهترين زمان درمان تنبلي چشم،در شيرخوارگي و اوايل کودکي است ****** آيا مي دانيد 1.5 الي 2 درصد افراد جامعه به گلوکوم مبتلا هستند و اين در حالي است که خود از بيماري خود آگاه نيستند
 |  | English
 | homepage | Today:




روش تغذيه صحيح در ماه مبارك رمضان



هر ساله پس از ماه مبارك رمضان افراد افزايش وزن پيدا مي كنند و يا ضعيف مي شوند و يا دچار بيماري هاي گوارشي مي شوند كه پرخوري و بدخوري دليل عمده اين عوارض است.

بر پايه اين گزارش فرهنگسراي علوم ، تغذيه صحيح در ماه رمضان بسيار پراهميت است و مواد غذايي چون گوشت ، مرغ ، ماهي ، لبنيات و سبزي ها بايد قسمت اعظم رژيم غذايي شخص را بربگيرد. مصرف تمام مواد غذايي بايد روي اصول و برنامه باشد. مثلا مصرف بالاي لبنيات بدون مصرف آب به ميزان كافي ، احتمال ايجاد سنگهاي مجاري ادراري را بسيار افزايش مي دهد.

همچنين مصرف مواد پروتئيني (گوشت ، مرغ ، ماهي) به تنهايي كافي نيست ، بلكه در كنار آنها بايد از سبزيجات ، سالاد ، آب و حبوبات استفاده كرد تا از يبوست جلوگيري شود و بايد در نظر داشت كه مصرف زياد غذاهاي پروتئيني باعث تشنگي مي شود. اين گزارش حاكي است ، مصرف چاي به دليل خاصيت ادرارآوري و كافئين موجود در آن توصيه نمي شود.

در خصوص كودكان و نوجواناني كه براي اولين بار روزه مي گيرند بايد تمام مواد غذايي در رژيم غذايي آنها گنجانده شود.

اين نوجوانان بايد در وعده سحر به مقدار كافي غذا بخورند و آب ميوه هايي مثل آب هويج و آب گوجه فرنگي را بسيار مصرف كنند. طبق نظر محققان ، روزه گرفتن هيچ تاثيري روي بينايي چشم ندارد ولي در هر حال جهت اطمينان از سلامت چشم پيشنهاد مي شود مواد غذايي مانند جگر ، زرده تخم مرغ ، سبزي ، هويج و گوجه فرنگي در رژيم غذايي قرار گيرد.




افطاري

بهتر است در افطار به جاي مصرف زولبيا و باميه از كشمش و خرما، شير گرم، نان، پنير، سبزي و چاي شيرين استفاده شود كه اثرات جانبي بسيار كمي هم دارند. قند موجود در خرما و کشمش سريع جذب مي‌شود، به نحوي که جذب از مخاط روده نيز صورت مي گيرد و به اين ترتيب ضمن ايجاد سيري از ورم و التهاب معده پيشگيري مي کند. بهتر است افراد هنگام افطار غذاهاي بسيار ساده‌اي نظير آش و سوپ مصرف ‌كنند و بعد از چند ساعت شام بخورند چون دستگاه گوارش ابتدا با حجم كمي از غذا آماده فعاليت مي‌شود و از عطش نيز كاسته مي‌شود و بدن با دست آوردن حالت ثبات آماده شام مي‌شود. اما اين كه برخي از همان ابتدا افطار و شام را با هم مصرف مي‌كنند و يك دفعه مواد غذايي بسياري را وارد دستگاه گوارش مي‌كنند زياد مطلوب نيست . خوردن آب فراوان به هنگام افطار و سحر مضر است. زيرا، آب به سرعت جذب و دفع مي‌شود اما آب موجود در ميوه و سبزيجات به تدريج جذب بدن شده و نيز مصرف آن ها به دليل داشتن فيبر، موجب احساس سيري مي‌شود.




سحري

صرف سحري براي همه ي روزه‌داران به خصوص نوجوانان در حال رشد ضروري بوده و سحري بايد شامل يك وعده غذاي كامل براي هر فرد باشد. زيرا در طول روز بدن به پروتئين نيازمند است كه مي‌توان با قرار دادن گوشت، برنج، حبوبات و سبزيجات در سحري پروتئين‌هاي مورد نياز بدن را تامين كرد و در واقع وعده ي نهار بايد در ماه مبارك رمضان براي سحر در نظر گرفته شود. بهتر است يک ساعت زودتر براي سحري بلند شد تا معده آمادگي خوردن غذاي کامل داشته باشد و بعد از خوردن غذا نيم ساعت نخوابيد. استفاده از نمک، غذاي شور و ترشيجات به ويژه در سحر مضر است نمک زياد باعث افزايش فشار خون و احساس تشنگي مي‌شود؛ به اين ترتيب ضمن کاهش خاصيت ارتجاعي رگ هاي خوني، سديم بيشتري به همراه مقاديري کلسيم دفع مي‌شود و خطر ابتلا به پوکي استخوان در روزه‌داران افزايش مي‌يابد.



بازگشت به صفحه دانستني ها








Copyright © 2007-2008 | All right reserved
تماس با مديريت سايت| استفاده از مطالب سايت با ذکر نام سايت بلامانع است | مديريت سايت:دکتر سيامک مراديان